Про самовільно встановлені блоки та шлагбауми у дворах багатоповерхівок розповідають полтавські пожежники, лікарі швидкої допомоги та таксисти.
Пожежники не змогли під'їхати до двору в мікрорайоні Вороніна. Власники садиб позабивали в землю металеві труби, щоб автівки не їздили під вікнами.
— Наш ЗІЛ туди доїхав, але потрібно було довезти ще воду для гасіння пожежі. Послали КамАЗ, але він через ті стовпчики не зміг проїхати. Довелося посилати на пожежу ще резервного ЗІЛа, — говорить 33-річний Олександр Гончаренко з Головного управління МНС у Полтавській області.
Таксисти кажуть, через незаконні перешкоди часто псують свої машини.
— Здавав назад, не побачив та зачепився за блок. Весь бампер обідрав, — показує на понівечене авто таксист біля Південного залізничного вокзалу в Полтаві. Не називається. — Трапилося це на вулиці Полюсній біля 20-го будинку. Люди совість втратили. Хочеш в арку заїхати, а там посередині клумба.
Він каже, найбільш проблемним у Полтаві є пров. Рибальський, який з'єднує мікрорайони Поділ і Левада. Дорогу на ньому перегороджують великими бетонними блоками. Аби дістатися до адресата, доводиться їхати в об'їзд близько 3 км. Блоки час від часу забирають, та люди знову їх ставлять на місце. Мешканці Рибальського про встановлені блоків говорити не хочуть. Більшість знизує плечима. Кажуть, вони тут завжди були. А хто встановив, не знають.
— Зараз ніби їх прибрали, але це тимчасово, — сміється чоловік. — Чув, що там живе якийсь високий міліцейський чин. Він і ставить. І це ж, дійсно, не прості люди роблять. Блатні перегороджують проїзди в дворах блоками та шлагбаумами. Блок у руках не принесеш. Як мінімум кран потрібен. Якийсь начальничок візьме трубку, подзвонить і дасть указаніє.
Водії "швидкої" у Полтаві кажуть, майже кожен двір у місті незаконно перегороджений перепонами. Найбільше їх у мікрорайонах Половки та Алмазний.
— Біля 21-го будинку на вулиці Половки серед дороги колесо лежить. Під'їзд до Хорольського, 13, перегороджений повністю, — згадує Микола Попельнюк, водій швидкої допомоги. — У двори поробили єдиний заїзд. Треба ж знать, де він знаходиться. Коли вночі їдемо, то страшно. Заїдеш у двір, а там іномарок наставлять і виїхати ніяк. Задом здаєш, щоб машини не поцарапати. Це час і нерви. А ми ж не просто катаємося, а хворого веземо. Буває, носилки доводиться десятки метрів нести, бо під'їхати ніяк.
У міських правилах благоустрою забороняють без погодження з ДАІ перекривати проїзди в дворах. За таке мають штрафувати до 1360 грн.
— Жильцям не хочеться, щоб під їх вікнами машини їздили, бо спати заважають. Або за власну безпеку дбають, — коментує 61-річний Юрій Стрюк, начальник інспекції з контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом Полтави. — Часто бетонні блоки та шлагбауми встановлюють з мовчазної згоди жеків. А потім тим же жекам для демонтажу потрібні техніка й кошти.
Юрій Іванович зауважує, багато незаконних перешкод установлюють об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, житлові кооперативи. Вони помилково вважають територію біля дому своєю власністю.
— На державному рівні повинен існувати закон, що забороняє це робити, — наголошує Стрюк. — Це дасть можливість і нам реагувати на порушення. Нещодавно на вулиці Жовтневій закопали блок. Ми склали протокол та припис на того, хто це зробив. Але в приписі значилося, що ця людина незаконно проводила земляні роботи. Вулиця Хоткевича на якийсь час взагалі стала ізольованою. На одному кінці вулиці стояв бетонний блок, а на іншому теплоенерго проводило земляні роботи. Мешканці самі дзвонили та жалілися. Встановлюючи перепони, люди позбавляють себе можливості бути врятованими в разі хвороби або пожежі.
В інспекції з благоустрою відзначають, каральні заходи вони можуть вжити, коли повідомлення надійшло під час встановлення незаконної перепони. Коли шлагбаум або бетонний блок уже стоїть, важко знайти винного та покарати.